Sunday 19 November 2017

Pelaburan Forex Dalam Islam Hutang


Saya ingin minta pihak Ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan Oleh mediatore dengan melayari internet. Kemudian memperolehi Untung dari jualan dan belian matawang Asing ini. Terima kasih Forex Sumber kewangan keluarga Bagi menjawab soalan ini, eun Perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke Dalam Satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik satu piattaforma atau Syarikat untuk menjalankan Jual beli Wang Dan Asing Simpan. Semua transaksi dijalankan Oleh anda sendiri, Syarikat Hanya menyediakan piattaforma dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Hukum Bagi melabur Dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama Adalah:. . . . . . 1611. . 1611. Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). b - Nabi bersabda: - 161416151614 161716141616 1618161416161615 16161617161416141616 16161611 16141614 161416141614 Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - 161.716.141.616 161.416.181.616 1617161416141616 16161618161416161616 161.416.181.611 Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-Hadis di ATAS menyebut perihal displin Islam Dalam pertukaran EMAS dan Perak. Untuk Informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banconota) Juga Adalah sama dengan displinnya EMAS dan Perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai mezzo di scambio. Justeru setiap displin dan condizioni Costi transaksi yang melibatkan EMAS dan Perak Juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh Syarikat konvensional Sudah Meals Tidak akan menjaga condizioni Costi ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah 8216Forward FOREX atau Forex yang menggunakan 8216Value avanti (nilai masa hadapan) Yang tergolong Dalam Riba Nasiah. Mereka Juga kerap SWAP menggunakan, Opzioni dan Lain-lain strumento yang Tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen Tadi Tidak memenuhi condizioni Costi Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka Hanya terlibat Dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis 8216Forward jika adapun Jenis avanti ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilaterale Promessa dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang Pasti, Majlis Shariah mereka Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di Dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX Adalah Tidak halal di sisi Islam. Ia Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Kesohihan dan kewibawaan Syarikat piattaforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan Bagi mengelak anda ditipu piattaforma Oleh Syarikat yang Tidak sebenar. Butiran terperinci piattaforma berkenaan ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika Tidak, transaksi eun Adalah syubhat dari Awal Lagi Keran terdapat Unsur gharar. b - piattaforma Jika tersebut punyai Wibawa dan diminuire Serta informazioni yang sangat mencukupi, perkara kedua Adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini dari Badan berwajib di Malesia. Ini Perlu Bagi memastikan anda Tidak terlibat dengan Aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua Juga Lelli, saya Kira transaksi Jual matawang Asing dan dan Simpan kemudian Jual semula apabila di prezzo tukarannya Naik Adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah 8216spot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana prose ini dilakukan Secara ringkas dan Melihat pandangan tentangnya Islam. Setakat apa yang diterangkan Oleh individu yang terlibat dan yang Tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) I bis mempunyai modale minimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan Lain-lain, ia berbeza mengikut polisi Syarikat forex trading Masing-Masing. 2) Dengan modale ITU, pihak Syarikat piattaforma di forex trading ini akan membukakan Satu akaun khas Buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan Samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di Dalam akaun atau membuka kaunter Belian. Gambaran mudahnya Adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter 8216selling melalui piattaforma Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Nilai matawang, didapati Nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala ITU, ia akan pulsante menekan Jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding di prezzo Belian asalnya Tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 ITU sebaik Sahaja transaksi Jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN sebahagian Sahaja, Jika Dalam contoh di ATAS, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modale sebanyak RM 360 Hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini Tidak berlaku, Maka dari ia Lelli sudut Shariah, Namun Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di Sini Adalah berlaku penangguhan Dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu: 161416151614 161716141616 1618161416161615 16161617161416141616 16161611 16141614 161416141614 Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - 161716141616 161416181616 1617161416141616 16161618161416161616 161416181611 Ertinya. Rasulullah visto melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya condizioni Costi serah terima Dalam Satu masa atau 8216Taqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai Bukti seperti resit atau nota Elektronik yang menunjukkan transaski SAH) (Syarah Sohih musulmana) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi Jual beli dilakukan, col respiratore modale dicampur Untung dimasukkan di Dalam akaun kita Tanpa sebarang Tangguh, dan Secara Automatik Juga kita boleh mengeluarkan Wang tersebut Tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat Syarikat Yang mensyaratkan minimo modale yang Tinggi seperti USD 1.000 dan jumlah Lain-lain. Untuk ITU mereka menawarkan APA yang dinamakan leva yangmana modale peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modale sebenar anda Adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau Secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modale anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1.000 atau Jika memilih 1: 100, beerti modale eun menjadi USD 10000. Con una quantità Baru Inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. Hukum Leverage: Takrif Leverage: L'uso di vari strumenti finanziari o di capitale preso in prestito, come ad esempio il margine, per aumentare il potenziale di rendimento di un investimento. La leva può essere creato attraverso opzioni, futures, il margine e altri strumenti finanziari. Per esempio, supponiamo di avere 1.000 a investire. Tale importo potrebbe essere investito in 10 azioni di azioni Microsoft, ma per aumentare la leva finanziaria, si potrebbe investire i 1.000 in cinque contratti di opzione. Si potrebbe quindi controllare 500 azioni invece di appena 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini Adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang Tidak di Dalam Milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual Adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut Oleh Nabi s. a.w: 1614 161.416.161.618 1616161816141614 Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, non 3504, 3283) Malah saya Juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan Oleh Syarikat ITU dikira sebagai pemberian pinjaman dan Sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau Tidak diketahui Oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali Lagi riba Telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah Oleh Islam dari berlaku di Sini, leva penggunaan 1: 1 Sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan Juga pihak Syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa commercio dijalankan. Dan Jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau APA yang chiamata di margine dinamakan, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter Satu Lagi Samada Jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika semunya dilaksanakan dengan Jelas dan perancangan yang Betul. Setakat ini saya tidak Nampak adanya masalah Shariah Dalam tindakan ini, kerana apa yag dilakukan Adalah membuka kaunter Baru, kalau sebelum ini ia membuka kaunter Jual Sahaja, Maka apabila di posisi Jual didapati boleh membawa kerugian, IA dengan Segera mebuka kaunter beli, Bagi memperolehi keuntungan pula. Semuanya Adalah Harus jika dilaksanakan menurut condizioni Costi di ATAS Tadi, tiada leva, tiada Tangguh, Dan Wang Yang Telah diperolehi boleh pada dikeluarkan bila-bila masa. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi condizioni Costi ini boleh dikira halal, Namun ia bukanlah sesuatu yang disukai Oleh polisi Ekonomi di Dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan Ekonomi Dalam Islam, matawang Adalah mezzo di scambio Sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan bagi memperolehi Untung Dari nilainya perbezaan. Kita Tahu Nilai matwang kini Tidak Lagi bersandarkan EMAS atau Perak, Wang Kertas hari ini (fiat money) Tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam EMAS dan Perak) kecuali nilainya Datang dari pasaran yang globale ditentukan domanda Oleh e offerta di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan Isteri makan bukanlah Satu bentuk kerjaya yang terpuji di Dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem Ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda Tidak ingin menerima padangan saya, Tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani Dalam hal ini: Forex Commercio di valuta D.) è Forex Trading valuta halal Ho allegato un documento nel dettaglio gli aspetti del business. R.) Sono andato throught i documenti inviati da te. Io sono del parere che tali operazioni non sono compatibili con Shariah. La stessa condizione che non si può prendere in consegna della valuta acquistata rende inammissibile. Morever, ci sono altri elementi in base alla mia conoscenza che rende questo commercio illecito di Sharia, come ad esempio, vendite a termine, le vendite allo scoperto, ecc Questo è in aggiunta al fatto che le valute sono in origine un mezzo di scambio e dovrebbero essere scambiati solo per uso personale in diversi paesi. Per renderli un prodotto commerciabile solo per guadagnare un profitto è anche contro la filosofia di base di economia islamica. Vorrei non quindi consiglio di indulgere in questo commercio. Adalah menjadi kewajipan bagi setiap Muslimin untuk memiliki fikrah Islam yang soheh. Justeru ITU setiap musulmano dan Muslimat Perlu kembali merujuk kepada Sumber Asli iaitu al-Quran dan Sunnah Rasulullah salallahu alayhi wassalam. Misi al-Fikrah ialah memurnikan AJARAN Islam Dari pencemaran aqidah-aqidah yang menyimpang, pencemaran Ayat-Ayat al-Quran Dari takwilan dan Unsur Israeliyat, pencemaran al-Sunnah dari Hadis-Hadis lemah dan palsu, Juga pemurnian hukum-hukum fiqih, akhlak dan sistem Nilai. dinamakan Ini tasyfiyah al-fikriyah. Kemudian di ATAS pemurnian semula Islam ITU dilancarkan pula prose pembinaan (tarbiyah) Generasi Baru musulmana. Imam al-Muhaddith al-Albani Adalah pencetus Manhaj tasyfiyah dan tarbiyah salafiyah ini. Koleksi collegamento Malesia, sila klik. al-Fikrah, Al-Ahkam, Minda Tajdid, Hafiz Firdaus, Al-Qayyim Net, Darul Kautsar, Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa koleksi collegamento Indonesia sila klik: Darus Salaf, Al Sofwah, collegamento ISNet Tulis Dr Qaradhawy koleksi bahasa inggeris sila klik: kalamullah, Dr. Bilal Philip, tubo Net islamica, l'Islam in linea Net koleksi collegamento rujukan klik sila: Corano Exploer, Sahih Bukhari, Muslim, Sunan Abu DaudOleh. Ust Hj Hj Zaharuddin Abd Rahman Terlalu ramai yang menghantar pesanan ringkas 8216sms8217, e-mail, telefono dan bertanya kepada saya berkenaan Pelaburan Swiss Fund Mutual atau svizzero contanti atau yang sepertinya, sehingga memaksa saya memperuntukan sedikit waktu saya bagi menulis jawapan ringkas ini. Saya SEDAR sebenarnya Amat Sukar bagi meringkas jawapan kerana setiap penerangan Hanya akan mampu difahami sekiranya si pembaca mempunyai ASAS Shariah dan strumento kewangan moden yang memuaskan. Saya Telah menyemak piano di investimenti bagi pelaburan di fondi comuni dan mendapati bahawa ia Adalah Sebuah pelaburan sistema beroreintasikan svizzero konvensional Dan Riba yang terlarang. Ia amat nyata apabila tiada Satu gioco di parole maklumat di Dalam web tersebut yang memberitahu bahawa pelaburannya ditadbir Urus menurut kehendak Shariah, tiada Juga disebut nama-nama penasihat Shariah. Sebagaimana diketahui Oleh korporat dan Umum Syarikat, Badan pelaburan dan pengurus kewangan di Barat sentiasa bersifat Dalam professionale iklannya bagi menonjolkan APA jua Jenis dan kelebihan yang ada pada mereka. Justeru, Jika mereka mengurus Secara Islam, Sudah Pasti mereka akan menghebahkan dengan Jelas bahawa mereka Adalah Sebuah Syarikat pelaburan Yang menurut prinsip-prinsip Shariah, di samping ITU, Suatu kemestian Bagi sesebuah Syarikat pelaburan untuk menyiarkan pannello nama-nama penasihat Shariahnya bagi menarik keyakinan orang ramai. Bagaimanapun, Jika di Lihat di Dalam web pelaburan ini svizzeri, tiada Satu pun yang menonjolkan imej ini, Malah apa Yang saya perolehi menunjukkan ia Amat bertentangan dengan Ciri-Ciri pelaburan Islam Samada dari sudut penggunaan 8216terminologi8217 pelaburannya, mahupun bentuk cara ia menjana keuntungan. Lebih Jelas dari itu, Jika pembaca meninjau kepada ruangan 8220Frequently Alla domanda Questions8221 (FAQ) yang terdapat di Dalam web mereka Juga tiada Satu perkataan dan soalan pun yang berkaitan tentang keislaman Produk mereka ini. Semua ini, Tanpa Perlu mengkaji dengan Lebih Dalam gioco di parole Sudah mampu diketahui akan Tidak menepati Shariahnya pelaburan mereka ini. Adapun, Jika pembaca inginkan penjelasan Lebih terperinci akan cara yang digunakan Oleh pelaburan svizzero, saya Kira ia amat Jelas. Sebagai Sebuah Syarikat pelaburan berasaskan konvensional Dan Riba yang sentiasa mempromosi keuntungan yang Luar biasa sebagai Satu-satunya ALAT Penarik. Pelaburan yang dilakukan pastinya menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba, gharar dan perjudian, Tanpa sebarang pertimbangan. Antara instrumen yang Adalah digunakan (IA terkandung Samada tersirat dan tersurat di Dalam 8216investment plan8217 Nya yang di paparkan di Halaman webnya iaitu swisscash. bizWebsffsip. aspx) sebagaimana berikut: - a) di copertura (Lindung Risiko Perubahan Nilai matawang): Ia biasanya digunakan Oleh industri import Export yang melibatkan penggunaan matawang yang berbeza. Ia digunakan Bagi memastikan perubahan nilai matawang Tidak memberi Kesan Amat Buruk kepada pembeli jika nilai Yang Yang dguna (cth ringgit) jatuh teruk. Yang mana Jika ini berlaku, pihak pembeli terpaksa menanggung kos berkali ganda. Justeru, salah Satu cara yang biasa digunakan Adalah 8216hedging8217. Strumento 8216hedging8217 ini Juga boleh digunakan untuk mendapatkan keuntungan Dalam perdagangan spekulasi matawang. Menurut Fatwa Oleh ulama Shariah Antarabangsa, 8216hedging8217 Hanya dibenarkan bagi tujuan Pertama Di ATAS (iaitu untuk melindungi penjual dan pembelian bene sebenar dari risiko perubahan nilai matawang sahaja). Ia Adalah salah Satu resolusi Persidangan Kewangan amp Perbankan Islam Al-Barakah bernombor 627 dari persidangannya yang keenam tarikh 2-6 Mac 1990 bertempat di Algeria. Adalah amat Jelas, 8216hedging8217 merupakan strumento salah Satu Yang diguna Oleh pelaburan svizzero ini Bagi mendapatkan keuntungan. Secara Terang Terang-boleh kita simpulkan, pelaburan ini Pasti akan terlibat dengan elemen perjudian, spekulasi berlebihan Yang bersifat Judi Serta Tidak menurut bentuk yang diterima Oleh Shariah, iaitu Hanya untuk tujuan menghalang risiko dan bukannya mencari keuntungan. b) Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang Dari hadis: 8217. . . . . . 1611. . 1611. Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai8221 (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). Untuk makluman. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh konvensional Tidak menjaga condizioni Costi ini ini menjadi maka Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah 8216Forward FOREX8217 atau Forex yang menggunakan 8216Value forward8217 (nilai masa hadapan) Yang mempunyai tergolong Dalam Riba Nasiah. Forex yang menggunakan nilai 8216Forward8217 ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan Untung yang Lebih berbanding posto Dalam kebanyakan keadaan Jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut 8220qabadh8221 Dalam Islam Secara Benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Untuk makluman. FOREX yang diuruskan Oleh konvensional Juga Tidak menjaga condizioni Costi ini Lalu ia Batal dan termasuk Dalam bab menjual sesuatu sebelum memilikinya yang di haramkan Oleh Nabi SAW. Selain itu, FOREX Juga amat terdedah kepada Unsur spekulasi berlebihan yang boleh menyebabkan ia termasuk Dalam katergori perjudian. Walaubagaimanapun, Tidak di nafikan Unsur ini agak Sukar untuk di tetapkan kadarnya. Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Bank-Bank Islam Juga ada yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, kebanyakan mereka melakukan FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis 8216Forward8217 APA yang Pasti, majlis Sudah tentu Shariah Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Berkenaan pelaburan svizzero yang diuruskan Oleh Badan Konvensional, Maka Sudah tentu ia Tidak meletakkan sebarang perhatian kepada condizioni Costi-yang condizioni Costi di tentukan Shariah. Pemain-Pemain forex kelihatan bersungguh cuba keharusannya mempertahankan, fatwa pelbagai di momokkan kepada saya, fatwa dari Jabatan Mufti Perak, fatwa seorang penasihat Shariah Sebuah banca Islam dan lain-lain. Hakikatnya, semua fatwa keharusan Adalah tertakluk kepada condizioni Costi di ATAS dan bukannya Secara Mutlak. Secara Mudah, Bagi saya eun Perlu memastikan Siapa yang menguruskan transaksi 8216permainan8217 forex anda, adakah Sebuah institusi kewangan Islam atau konvensional Jika institusi kewangan Islam, penasihat Shariah Akan tanggungjawab menanggung, justeru, ia Adalah Harus bagi orang Awam selagi penasihat Shariah ini mengatakannya Harus. Bagaimanapun Dalam Hal pelaburan svizzero yang menggunakan FOREX sebagai instrumennya ini, ia Sudah ternyata sebagai Sebuah institusi kewangan konvensional dan kapitalis. Sesebuah institusi kewangan konvensional Sudah Meals akan menggunakan strumento forex Tanpa sebarang Ikatan condizioni Costi yang ditetapkan Shariah di ATAS. Tanpa condizioni Costi itu, transaksi Antara matawang dengan matawang Secara Tangguh akan menghasilkan 8216Riba an-Nasiah8217 yang diharamkan Secara Sepakat Oleh seluruh Ulama dell'Islam. Ia Juga Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Organizzazione di revisione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi c) SWAP: Ia Adalah Satu perjanjian atau kontrak di Antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu patrimoniale kewangan yang khusus, materiale patrimoniale atau Kadar faedah. Dalam beberapa KES jualan komoditi atau jualan matawang Secara Tangguh, IA dibuat Tanpa sebarang pertukaran sebenar. (AAOIFI Shariah standard, HLM 358) Hukumnya menurut Fatwa Kumpulan Ulama Fiqh Antarabngsa yang Pakar Dalam Hal kewangan Islam. Haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang Secara bertangguh, ia Adalah riba nasiah. Di sebutkan di Dalam keputusan Penasihat Shariah AAOIFI: - 8220 SWAP non sono ammessi nelle forme in cui sono praticate in exchange8221 delle materie prime opzioni (AAOIFI Shariah standard, HLM 358) d): takrifnya Adalah. Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi Tidak menjadi kewajiban) untuk membeli atau menjual sesuatu elemento yang dipersetujui (Samada Dalam bentuk Saham, komoditi, matawang, indeks dan Hutang) pada di prezzo yang ditentukan. elemento yang ditempah Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak Bagi yang membeli, tetapi voce penjual hak ITU, wajib memenuhi tuntutan kontrak. ) (AAOIFI Shariah standard, HLM 356). Saya Tahu takrifnya memeningkan pembaca, tetapi ia memang Sukar untuk diterangkan menggunakan Ayat-Ayat ringkas Tanpa contoh panjang Lebar. Secara kesimpulan, IA Juga instrumen konvensional yang kerana diharamkan ia bercanggah dengan beberapa konsep dan Panduan Shariah iaitu: - Menjual sesuatu sebelum memilikinya Secara Benar. Ia Hadis diharamkan berdasarkan. Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Masud) Unsur 8216Gharar Fahish8217 (ketidak tentuan) dan perjudian yang Besar. Ia Timbul kerana si pembeli berhasrat untuk membeli sesuatu bene pada Satu di prezzo ditetapkan cth RM 100, dengan ramalan bahawa di prezzo bene ITU Akan Naik pada masa hadapan kepada RM 200. Untuk ITU, si pembeli akan membyaar bayaran pendahuluan RM 10, tetapi si pembeli mempunyai hak untuk membatalkan pembeliannya jika didapati bahawa di prezzo ramalannya Tidak tercapai. Ia Juga terlibat Dalam Jual beli pada masa hadapan (in avanti) yang Tidak sah menurut Syara. Ia Adalah Riba, voce Jika Yang dijual beli Adalah Hutang dan matawang. Ia Juga bertentangan dengan condizioni Costi serah terima atau disebut 8220qabadh8221 Dalam Islam Secara Benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Opzioni hukum di sebutkan Oleh majlis Penasihat Shariah AAOIFI 8220 Opzioni non sono ammessi né rispetto alla loro formazione non trading8221 (Shariah standard, HLM 357) e) Futures Menurut L'enciclopedia di Britanicca, future Adalah: - 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat Bagi melakukan pembelian atau jualan Satu bene Dalam Satu kuantiti yang khusus dan pada tarikh akan Datang Yang khusus8221 (Britannica Encyclopedia 1988, 565) Ia dibenarkan Oleh Shariah dengan condizioni Costi kontrak komersial yang dibuat ITU Hanya Janji dari Satu Belah pihak 8220unilateral promessa da un side8221. Jika condizioni Costi ini tidak dipatuhi maka kontrak ITU Tidak SAH menurut Shariah kerana: - Ia dianggap AQAD kontrak Jual beli pada masa akan Datang. Untuk pengetahuan pembaca, l'Islam Tidak membenarkan AQAD Jual beli di meterai hari ini bagi transaksi pada masa akan Datang ia Tidak sah menurut Shariah. Ia menjadi Semakin Ketara Tidak SAH apabila kedua-dua pihak Tidak menyerahkan APA-APA, Samada patrimoniale ataupun bayarannya. (8216Aqd al-Bai8217, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, HLM 36) Ianya Tidak boleh sama sekali dilakukan Antara matawang kerana ia akan menjadi Riba an-Nasiah (riba sebab bertangguh serah-terima). Tetapi Inilah salah Satu cara yang terbaik bagi pihak konvensional Bagi mendapatkan Untung. Ia akan tergolong Dalam jualan Hutang dengan Hutang 8220 Bai8217 ad-Dayn bi ad-Dayn8221 yang di haramkan Oleh Nabi SEGA kerana Faktor 8216gharar8217 atau ketidak tentuan yang amat Tinggi. 1613 Sebuah hadith yang lemah menyebut. 8220 Nabi SAW melarang dari menjual Secara Hutang dengan hutang8221 (Riwayat Ad-Dar Qutni, al-Hakim dan Al-Hakim mengatakannya sohih menurut condizioni Costi Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun menurut Syeikh Prof. Dr. Muhydin Qurra Ali Dhaghi, pengharaman Jual beli Hutang dengan Hutang Adalah diharamkan melalui Dalil Ijma8217. (Dalil ijma ini boleh dirujuk di Dalam Naylul Awtar 5177). Pengharamannya Juga Telah di putuskan di Dalam resolusi persidangan ke-16, Persidangan Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada 5-10 12002. Apabila transaksi 8216futures8217 ini dilakukan Oleh Sebuah Institusi Kewangan Konvensional, Sudah tentu ia Tidak akan menjaga displin Islam di ATAS, kerana ITU ianya di haramkan. Malah Unsur perjudian dan juga ketidaktentuan amat Tinggi. Seorang ilmuan Shariah menulis: - 8220 Considerando il caso dei contratti di scambio di base, si può notare che il terzo tipo di contratto in cui insediamento da entrambe le parti è differito ad una data futura è vietato, secondo la grande maggioranza dei giuristi per motivi di gharar eccessiva. Futures e forward in valuta sono esempi di tali contratti in base al quale due parti diventano obbligati a scambiare valute di due paesi diversi ad un tasso noto al termine di un periodo di tempo conosciuto. Ad esempio, gli individui A e B si impegnano a scambiare dollari statunitensi e rupie indiane al ritmo di 1: 22 dopo un mese. Se l'importo in questione è di 50 e A è l'acquirente di dollari, allora, gli obblighi di A e B sono per fare un pagamento di Rs1100 e 50, rispettivamente, alla fine di un mese. Il contratto si estingue quando entrambe le parti onorare i loro obblighi in data futura. Tradizionalmente, la stragrande maggioranza degli studiosi della Sharia disapprovato tali contratti per diversi motivi. Il divieto si applica a tutti i contratti in cui gli obblighi di entrambe le parti sono rimandati ad una data futura, compresi i contratti che comportano lo scambio di valute. 8220 Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut Dalam fatwanya. 8220Futures non è consentito secondo la Shariah a operare per i contratti a termine sia attraverso la loro formazione o trading8221 (Shariah standard, HLM 356) f) a capitale garantito (jaminan Wang modale Tidak lupus). Keistimewaan ini Adalah Tidak SAH menurut SELURUH Ulama EMPAT mazhab. Ini kerana Dalam konsep Pelaburan Islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin. Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat Dalam kontrak mana-mana pelaburan mudarabah yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modale Tidak akan lupus Walau apapun keadaan berlaku (Samada akibat kelalaian atau Tidak), Maka AQAD atau kontrak ITU terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5284 Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3419). Manakala menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, condizioni Costi seperti ini terbatal dan kontrak Adalah SAH (Bada8217 as-Sanai, al-Kasani, 5115 Al-Insaf, Al-Mardawi, 5313) Fondo comune Bagaimanapun pelaburan svizzero ini Sudah Meals Lebih teruk Lagi, kerana ia langsung Tidak menggunakan kontrak pelaburan yang diurus menurut Shariah. Pastinya kontrak pelaburan seperti ini Adalah Batal menurut empat mazhab dan segala keuntungan yang diterima Adalah Tidak sah. Menurut Shariah, Hanya dua Jenis jaminan modale di izinkan Dalam AQAD Mudarabah iaitu: - Jaminan modale dikembalikan jika pihak 8216mudarib8217 (pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian Yang Jelas Dalam pengurusan dan yang sepertinya. Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudarib) Malangnya, kedua-dua ini tidak termasuk Dalam AQAD pelaburan svizzero. g) garantito stabilito di ritorno: Ia Tidak Ubah seperti 8216Fixed Deposit8217. deposito fisso Adalah Satu Jenis pelaburan yang menjamin pulangan atau keuntungan Dalam bentuk yang Telah ditentukan Secara Meals sejak Awal Lagi. Sebagai contoh, Jika eun meletakkan duit pelaburan sebanyak RM 10.000 bagi tempoh 5 Bulan, eun Pasti akan diberi pulangan Samada jumlah tertentu (seperti RM 5000) atau Kadar pulangan Yang Meals (12) Dari jumlah pelaburan anda. Ia Telah Sepakat seluruh ulama sebagai haram kerana Riba. Kaedah Fiqh menyebut. Al-gunm Bi al-Gurmu (profitto è quello di prendere il rischio) ertinya. 8220 (Bagi mendapatkan) Keuntungan (Hasil pelaburan) mestilah dengan menhadapi risiko8221 (Alcune osservazioni sulla domanda di RIBA e le sfide Islamic Banking, Ibrahim F I Shihata). Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan Adalah bertentangan dengan kaedah di ATAS Tadi. ITU Selain, sebarang pelaburan Yang mempunyai elemen seperti ini Adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan pulangan ini menjadikan ia berteraskan konsep pinjaman Wang dengan faedah (interesse) yang dijamin. Ia Adalah haram. h) 8220Equity8221 dan 8220commodities 8221: pastinya apabila ia di urus Secara konvensional, ia akan terlibat dengan perjudian Unsur-Unsur. i) Le aziende pelaburan Dalam Syarikat-Syarikat kukuh dengan Jual beli Saham. Sebarang Syarikat yang ingin diletakkan duit pelaburan sepatutnya disemak dan disahkan terlebih dahulu Oleh Pannello Penasihat Shariah. Ia amat penting bagi menentukan Samada Syarikat ITU menjalankan Aktiviti yang menurut nilai Islam atau Tidak. Apabila tiada sebarang Panduan seperti Pelaburan svizzero ini, Sudah tentu pelaburannya akan dibuat Dalam APA Jua Syarikat, Tidak Kira Yang terlibat dengan Judi, arak, pelacuran dan Lain-lain. Syarikat seperti ini sememangnya Amat diminati kerana pulangannya lumyaan seperti Genting di Malesia. Bagi sebarang pelaburan di Luar Negara, semua Syarikat Yang dilabur sepatutnya mesti disemak Samada ia diluluskan Oleh Dow Jones Islamic atau Tidak. SILA rujuk web Dow Jones Islamic di investaaa atau djindexesmdsidxindex. cfmeventshowHome Kesimpulannya, AMAT Sukar untuk SAYA menyokong keterlibatan Dalam musulmano pelaburan Jenis ini, tiada Satu pun yang dibuat terbukti dan ditonjolkan diurus tadbir Secara Islamik Oleh Badan Pengurusan Pelaburan svizzero ini. Semuanya terlibat riba dan perjudian, Maka semua untungnya Samada riba atau Tidak halal satu sen gioco di parole, walaupun pulangan lumayan beratus ratus peratus tetapi ia Adalah haram. HARAM DAN HARAM. MANIS DI DUNIA, PAHIT DI barzakh DAN AKHIRAT. Keputusan-keputusan di ATAS Adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah Oleh contabile Organizzazione Revisione amplificatore per gli istituti islamici Atau OIC Interntional Fiqh Academy (Majma Fiqh Islami) Yang dianggotai Oleh Ahli-Ahli Pakar Shariah sedunia. Editor - Muhammad Azri Abdul Aziz - UUM Azri Assalamuaalaikum dan Selamat berpuasa kepada pembaca blog ini Terlebih dahulu, Syukur dipanjatkan kehadarat Allah kerana saya diberi kesempatan untuk menyiapkan blog ini. Semoga ia sedikit sebanyak membantu saya dan juga orang yang lain mempunyai keperluan yang sama dengan Saya. Asal kepada penyiapan blog ini adalah untuk assegnazione regulasi kewangan dan perbankan islam yang dikelolakan Oleh en. yazid, disamping ITU Juga ianya memuatkan Informasi-Informasi berkenaan dengan perbankan dan kewangan Islam, Samada Yang berada di Malesia ataupun di Luar Negara. Selain ITU, Jurnal-Jurnal yang berkaitan dengan perbankan dan kewangan Islam akan diselitkan Dalam blog ini untuk maklumat tambahan kepada para pembaca yang melayari blog ini. sekian Terima kasih Visualizza il mio profilo completo

No comments:

Post a Comment